Fakta tentang Sodium Lauryl Sulfate

 SLS


Apa itu Sodium Lauryl Sulfate ?

Sodium Lauryl Sulfate (dikenali sebagai SLS) adalah digunakan secara meluas dan kimia murah yang terdapat dalam banyak arus perdana produk kebersihan diri seperti syampu, ubat gigi, ubat kumur, peralatan mandian, sabun, bahan pencuci dan basuh badan, bersama-sama dengan Sodium Laureth Sulfate (SLES) dan Ammonium Laurel Sulfate (ALS).

SLS adalah bahan pencuci dan surfuctant yang pada dasarnya bermakna bahawa ia pecah ketegangan permukaan dan memisahkan molekul untuk membolehkan interaksi yang lebih baik antara produk dan rambut anda. Ini seterusnya menghasilkan buih yang banyak yang membuat produk seperti syampu dan ubat gigi pembersih lebih berkesan. Begitu berkesan dan begitu murah sehingga ia boleh dijumpai di dalam beberapa ejen pembersihan industri seperti mengurangkan minyak enjin dan kekuatan bahan cuci industri. Ia juga digunakan secara meluas sebagai kerengsaan kulit apabila ujian produk yang digunakan untuk menyembuhkan keadaan kulit.

Adakah Sodium Lauryl Sulfate A Bahaya?

The American College of Toxicology (ACT) mendapati bahawa walaupun menggunakan kepekatan yang rendah (kurang daripada satu setengah peratus), ia masih  boleh menyebabkan kerengsaan kulit yang berbahaya.

Kepekatan yang lebih tinggi menyebabkan kerengsaan yang teruk dan juga hakisan pada kulit. The International Journal of Toxicology juga menyediakan penilaian keselamatan SLS dan mencadangkan tahap kepekatan tidak lebih daripada 1% dalam produk dengan penggunaan yang berpanjangan. Ini adalah membimbangkan apabila kebanyakan produk pembersihan mempunyai tahap SLS setinggi antara 10-20% dan dalam kes yang teruk, lebih 30%.

Pendek kata, SLS boleh menyebabkan kerengsaan pada kulit kepala, gusi dan kulit pada hanya 1% dan pada sesetengah orang tindak balas akan menjadi agak kuat.

Sabun isi rumah mempunyai ukuran kepekatan setinggi 30 peratus. Tahap ini dianggap tidak selamat dan menjadi punca kerengsaan pada kulit. SLS juga terdapat dalam ubat gigi, pencuci mulut, cermin solek, mencuci badan dan syampu.

Sodium Lauryl Sulfate (SLS) adalah salah satu daripada bahan-bahan yang biasa digunakan dalam syampu. Ini menjadikan syampu produk kerap dilaporkan kepada Pentadbiran Makanan dan Dadah. Sebahagian daripada laporan dan aduan biasa termasuk rambut rapuh, bengkak tangan, muka atau tangan, kerengsaan kulit kepala dan kerengsaan mata. 

Berita baik adalah bahawa kesan-kesan buruk dan bahaya lain boleh dihapuskan dengan menggunakan produk kosmetik semulajadi dan selamat. Affinni Beauty adalah antara set penjagaan muka tanpa SLS yang dirumuskan untuk kulit bermasalah khasnya untuk kulit berjerawat.

1 ulasan:

  1. Thank you for sharing that great information.
    Also, find about Sodium Lauryl Sulphate Suppliers who offers the best quality Sodium Lauryl Sulphate In Bulk ranges.

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.