3 Kebaikan Biji Popi Pada Kulit

 Poppy Seeds


Biji Popi, dikenali sebagai 'Khus Khus' dalam bahasa Hindi, 'Gasagasalu' dalam Telugu, 'Kasa Kasa' dalam bahasa Tamil, 'Kas Kas' dalam Malayalam, 'Gasagase' dalam Kannada, 'Khuskhush' dalam Gujarati, 'Khas Khas dalam Marathi, 'Posto' dalam Bengali dan 'Khush Khush' dalam Punjabi. Ia pada asasnya adalah benih minyak yang diperolehi daripada tumbuhan popi (nama saintifik: Papaver Papaver Somniferum).

Biji popi sering ditaburkan di atas hidangan, digunakan sebagai hiasan atau sebagai rempah dengan keju ladang, keju, telur, pai kerak, salad, biskut, kek, roti, pastri, salad, sos, kari, sos untuk daging dan ikan, sayur-sayuran dan mi. Di India, biji popi (Khus Khus biji) digunakan dalam Dal dan Raita untuk perasa atau sebagai 'Tadka'. Biji popi telah ditanam selama lebih 3,000 tahun.

Pada abad ke-6, biji popi ditanam di pelbagai negara-negara Eropah dan di negara-negara seperti Australia, India dan Turki. Selain digunakan sebagai bahan dalam beberapa makanan, benih ini diperhalusi untuk menghasilkan minyak berperisa mempunyai khasiat yang berkualiti.


Manfaat Biji Popi pada Kulit

Biji popi adalah bantuan kecantikan yang hebat. Peranan ia dalam penjagaan kulit telah diiktiraf dalam Ayurveda. Biji popi boleh memberi manfaat kepada kulit anda dengan cara yang berikut.

1. Rawatan Ekzema dan Keradangan:

Biji popi adalah berkesan dalam merawat ekzema kerana kandungan tinggi asid linolenik. Biji popi direndam di dalam air atau susu boleh menjadi bahan asas bersama-sama dengan jus limau untuk menghasilkan pes yang halus dan licin. Menggunakan pes ini secara luaran membantu dalam merawat pedih dan kulit gatal. Ia juga bertindak sebagai penahan sakit yang efektif dengan melegakan kesakitan yang disebabkan oleh keradangan kulit.

2. Sebagai Pelembap Wajah yang Baik:

Pes yang dibuat daripada biji popi bertindak sebagai pelembap yang baik untuk menyediakan anda dengan kulit yang licin dan lembut. Apa yang anda perlu lakukan adalah meletakkan beberapa biji popi dalam pengisar rempah dan tambahkan dengan sedikit susu kepadanya. Jika anda mempunyai kulit kering, anda juga boleh menambah madu. Pes yang telah dihasilkan boleh disapu pada seluruh wajah anda. Biarkan selama 10 minit dan kemudian basuh. Lakukan sekali dalam seminggu untuk menghasilkan  kulit yang jernih dan halus.

3. Skrub Biji Popi:


Anda boleh menyediakan skrub muka dengan mencampurkan 2 sudu teh biji popi dengan dadih. Gosok perlahan-lahan pada muka bersih dan leher dengan gerakan membulat. Urutkan selama 10 minit. Kemudian, lap muka dengan bola kapas dan basuh seperti biasa. Amalkan sekali dalam seminggu untuk menghasilkan kulit yang bersih dan berseri.

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.